where books take me

where books take me

Wednesday, June 26, 2013

rosak.


sepatutnya aku nak cerita pasal telefon bimbit.
tapi, telefon bimbit yang telah menemukan aku dengan perihal yang lebih besar dari itu.
ada hikmah disebalik telefon bimbitku yang jatuh 'pelepapp' di stesen minyak depan UMP, Gmabang Isnin lalu yang kemudiannya tak bernyala walaupun dihidupkan berkali-kali.

telefon bimbit 3 tahun setengah.
hampir 4 tahun.

selamat jalan.
terima kasih atas jasamu.

"telefon bimbit yang paling mahal sekalipun pasti rosak jika jatuh berkali-kali."

tapi..
Allah Maha Pengampun.

pasti mengampunkan hambaNya meski terjebak dalam dosa berkali-kali sekalipun.

Allah...

seketika.
mencari sedikit penghilang kebosanan sewaktu menunggu.

aku.
terkedu.
tergolek.

tak sangka dengan apa yang tertunjuk didepan mata.
mintak jauh, mintak simpang.
mintak jauhhhhh sejauhh jauhnyaa dari perkara-perkara sebegitu.
aku walau hidup zaman moden, sosial tanpa batasan.
aku masih tahu, dan aku takkan terjebak dengan perkara sebegitu.
dan aku doa supaya masih bertahan dari godaan-godaan dunia yang merosakkan itu.

mungkin untuk satu peristiwa itu, Allah nak tunjukkan aku sesuatu.
apa yang sering aku abaikan.
buku yang paling 'kerap' aku baca.
bukan setakat 'baca'.
tapi hayati setiap kandunganNya.

bak kata Angel pakai gucci : 
kuasa istighfar tu macam cuci baju dengan clorox.

*jalan menuju Ramadan.
moga ada penambahbaikan.
insyaAllah.
samasamalah kita.


Sunday, June 16, 2013

puisiku.


Sebelum masuk beradu.
Ahad. 16 jun 2013.
Ingin ku titipkan puisi buat diri.

Lekuk mulus kecil bila tersenyum itu indah.
Manis.
Tenang dan menenangkan.

Jadilah seperti air.
Menyerap dan memberi reaksi.
Tapi yang tenang.
Dan menenangkan.

Jangan kau tiupkan yang deras.
Karena sifat deras itu membawa padah.
Luka yang akhirnya susah nak dipulih.

Pendam itu sifat diri.
Mencerita pada hati dan ilahi.
Payah untuk diharungi.


Makin hari makin memakan diri.
Padah itu terlihat sendiri.
Dan aku makin meragui.

Ku kira bilangan hari berpuisi.
Lebih yang pedih dari yang indah.
Puisi itu menjadi kelam dan suram.

Aku bawa hati.
Aku bawa diri.
Memikirkan hal yang lebih penting dari peribadi.
Perihal masa depan diri.

kali ini heebee mahu lari.
ini dugaan yang sengaja diusik.
buat diri yang sedang berperang di medan akhir.
jadi biar aku lari.
lari semahu-mahunya kepada yang lebih hakiki.


Sunday, June 9, 2013

still...


The sun set.

The moon sets.

But,

they are not gone.

-- somewhere.


i miss his presence.

and i say a prayer.

may Allah keep him in His watch all the time.

i make people worry.

i keep silent so people will think i am fine.

i have too much to say.

but time can never last longer than you want them to.

i am not impatient.

but i am not to let wonder without an ending.

i am not an answer.

that is why i ask so many questions and needs the answer.

i demand.

only because people demands it too.

i did what people do.

and i expect it too.

i know i should never expect.

but i am not a person that should be left to wonder.

i get angry.

i get lonely.

i need answers.

that is my only demand.

 i am not impatient.

i will wait for people i love for even a thousand years.

but i hate waiting.

everyone hates waiting.

but it's okay.

i will still wait.

Monday, June 3, 2013

fear.


free 1 tiket for flying fox.

heebee sengih lebar-lebar.
dalam hati : 

YESSS~!!!

but then, sesaje tanye my lil bro.
do you want to do it?
since you haven't tried?

"taknaklah! gayat!"

tryla dulu.

then i went to search for the place with him.
jaaaauuuhhhh dihujung dunia.
demi segenap pengalaman, heebee jalan jugak mencari dengan adik.

sampai-sampai.
i asked him again.
macam paksa pun ada.
alih-alih dia dah isi borang.

tengok fadzli dah cuak.

dalam hati 'hehehehe'.

heebee ni kakak yang kejam.
but i told him.
you have to try once.
get over that fear.

then,
dia pun weeeeeeee.

tengok muka dia puas hati.
heebee pun senyum.

nasib aje tak bawak duit.
kalau tak sure heebee pun join sekali punya.

masa berjalan balik tu heebee tanya.
puas tak?
*dia angguk.
best tak?
*angguk lagi.

'now you will feel like there is nothing called fear in this world.
once you have the taste once, you know you can go against it, again.
so, now you feel like you can do anything.'

:)

he overcame his fear.
without hesitation.
i'm proud of him.

may your life is full of adventures that will bring you up.

KIL


"Awak tak nampak ape yang ade dekat depan awak."

antara skrip #KILMOVIE yang paling heebee ingat.

kadang2 manusia terlalu mengharapkan perkembangan dan pembaharuan.
henpong pun sekarang sebulan sekali keluar model baru.
dan kite, tiap2 bulan nak beli baju baru.
baju bulan lepas dah oldfashion.

kalau dah semua pun berganti dan berlalu pergi, apa aje yang tinggal?

sometimes we take things for granted.

contohnya, kawan.
yang sentiasa dekat dan ada dengan kita saat payah.
kita lupa bila ada yang baru dan menyeronokkan.

contoh lain, life!
bila dah diberikan satu nikmat, kita lupa nak bersyukur dengan nikmat-nikmat lain.
bila dah ada air-cond, kita lupa, masa naik bas zaman dulu2, angin kut tingkap masa bas gerak tu lah nikmat.

contoh paling agung saat ini.
cinta.
jangankan kerana ada yang baru dan lebih menyegarkan, kita lupa yang sentiasa cuba untuk memberikan keindahan.

kalau saya akil dalam cerita #KIL ni, heebee akan tanya balik.
"Apa yang ada dekat depan saya?"

dan pengharapan dari jawapan yang bakal kita dengar itu satu nikmat.
tapi,
dalam cerita ni, akil tak tanya balik.
itu membuatkan akil lebih banyak masa untuk berfikir.
dan dia tahu jawapannya.
yang mungkin lebih subjektif dari jawapan zara jika ditanya.

dari filem ni, heebee dapat banyak jugak input.

1. don't take things for granted.
2. you live for a purpose, find it.
3. be thankful for everything that happens, it teaches us to a million things.

and another thing is :
capture moments!
k.fefeeling mcm best pulak ade instax mcm zara.
sweet je..
*k lari tajuk jap.

and thank you en.cendawan bawak cik heebee tengok walaupun penat.
and thank you for everything in between.
i am glad i went to watch it with you.
mohon tak tidoq lagi kalau tengok movie dengan heebee :|